80 let, 4 generace. To jsou počty rodiny Novákových, kteří v napajedelské Fatře pracují od jejího založení

Ve společnosti Fatra v Napajedlích pracuje víc jak tisíc zaměstnanců. Málokterý z nich se ale může pochlubit tím, že jeho rodina doprovází osud bývalé Baťovy fabriky už od jejího zrodu. Novákovi ale toto tvrdit mohou – typické cihlové výrobní budovy jsou pro ně pracovištěm už po čtyři generace. V roce 1935, kdy se továrna pro první zaměstnance otevřela, tam začal pracovat pan Novák, pradědeček současných zaměstnanců Novákových. Tehdy se ale ve Fatře ještě zpracovával kaučuk. Moderní podlahy, hydroizolační fólie nebo nafukovací hračky byly tehdy dalekou budoucností. Jak vzpomíná pan Květoš Novák, tak pracovat pro Fatru tehdy hodně znamenalo. Když se pan Květoš Novák narodil, tak jeho tatínek ve firmě právě začínal. Později následoval otcův příklad i pan Květoš. K zaměstnání ve Fatře ho prý motivovala i maminka. Nikdy toho nelitoval. Vypracoval se na předáka a dodnes ho těší, že strávil svůj kariérní život mezi přátelskými kolegy. Dnes se směje tomu, že byl druhou generací Novákových ve Fatře a další dvě po něm přibyly. „Bavila mě ta členitost výroby. Soutěžili jsme mezi jednotlivými partami a výsledky se pak řešily u piva. Zkrátka tu fungovalo sepjetí mezi lidmi. “ Ve Fatře se totiž všichni dobře znali, dodnes je továrna napajedelským klenotem. Dědeček (tedy Květoš Novák) tu dokonce našel svou celoživotní lásku. „Dostala mě na všelijaké klobásky a domácí výrobky,“ směje se a potvrzuje tak rčení, že láska prochází žaludkem. Jeho milovaná partnerka začínala v dílně, ale už po jednom roce se dostala do strojírny, kde zůstala dalších 38 let. „Já jsem do učení vůbec nechtěla, doufala jsem, že půjdu rovnou někam do práce, ale zrovna ten rok nikam bez učení nebrali. Měsíc jsem doma brečela, že tam nepůjdu, ale nakonec jsem šla a dva roky jsem díky tomu bydlela na zámku,“ vypráví babička Nováková. Fatrovské učiliště se totiž nachází na zámku v Napajedlech. Stejný obor vystudovali pradědeček i dědeček s babičkou. Jen název se spolu s vývojem technologií změnil z gumaře na plastikáře. Podstatou studia je ale stále především chemie.

Do Fatry nastoupili i sourozenci babičky a dědečka Novákových a později také jejich syn a vnuk. Celé čtyři generace tedy přispěly k dobrému jménu podniku. Novákovi jsou doslova spojeni s nejrůznějšími výrobky, které prošly jejich rukama. Dědeček vzpomíná například na to, jak vyráběli tenisové míčky, se kterými se hrál i Wimbledon. Na vyprávění celé rodiny se dá pozorovat nejen vývoj technologií a změna způsobu práce, ale i celková proměna společnosti. Nejmladší člen rodiny Péťa říká, že se všechno zrychluje: „Dnes už práce není tolik o vzájemných vztazích a společné zábavě, převládl hektický způsob života, práce je na prvním místě. “ Starší generace naopak vypráví o různých zájezdech, plesu a společných hrách, které je držely pohromadě.

Ačkoliv rodinní členové pracují stále na stejném pracovišti, říkají, že se nenudí. „Když se člověku chce něco naučit, má možnost vystřídat různé pozice a neustále se posouvat,“ říká dědečkův syn Petr, který zastupuje třetí generaci Nováků. Vystřídal 5 různých míst a teď dělá stejně jako jeho otec předáka. Starají se o co nejkvalitnější zpracování plastů a zdůrazňují svůj osobní přístup. „I zpětně se dá poznat, kdo dělal jaký výrobek. Chyba by byla snadno dohledatelná. Každému nám záleží na tom, aby naše práce byla kvalitní a nemuseli jsme se za ni stydět,“ shodli se všichni rodinní členové. To, že za všemi Novákovými zůstává skvěle provedená práce, se však ani v průběhu let nemění.

Některý z výrobků možná objevíte i u vás doma. Ostatně lino z Fatry můžete najít v českých domácnostech už 60 let.

O společnosti Fatra

Historie společnosti Fatra sahá do roku 1935. V současnosti je členem koncernu AGROFERT. Společnost provozuje moderní technologie na zpracování plastů ve výrobních závodech v Napajedlích a Chropyni. Dlouhodobě patří mezi významné evropské zpracovatele plastů. Celkem zaměstnává 1 300 zaměstnanců. V roce 2016 dosáhly tržby společnosti za výrobky a služby výše 3,7 mld. Kč a více než dvě třetiny produkce směřovaly na zahraniční trhy. Fatra je známá také jako výrobce legendárních nafukovacích hraček s designem autorské dvojice Niklová – Klug.